20 jarig Jubileum

De oprichting was 24 mei 1994.

We zijn nu 21 jaar verder en Buitenzorg is niet meer weg te denken uit Veenendaal. Van een werkgroep van 10 personen die in 1994 nog om één tafel pasten, uitgegroeid tot meer dan 100 vrijwilligers nu.

Er zijn iedere dag wel vrijwilligers actief voor onze doelgroepers (mensen met een verstandelijke beperking). De vrijwilligers helpen bijvoorbeeld bij het tuinencomplex, het dierenkampje, de soos, de vrijetijdskring, de KookKlup of de InternetKlup. En inmiddels kunnen we rekenen op de financiële steun van een groot aantal particulieren en bedrijven:  de Vrienden van Buitenzorg. Daarnaast is vorig jaar het project ‘Ontdekkingstocht door de democratie’ gestart en zijn we druk bezig om, in samenwerking met de gemeente Veenendaal en zorgaanbieders, een vorm van dagbesteding te gaan ontwikkelen.

Naast activiteiten in en rond het gebouw van Buitenzorg wordt er ook een kerkdienst de Oude kerk georganiseerd. Bovendien is alles uitgebreid na te lezen in het kwartaalblad Buitenpost, dat inmiddels een oplage van maar liefst 800 exemplaren heeft!

Een van onze doelstellingen is de volledige integratie in de maatschappij van deze doelgroep. In dit kader heeft Buitenzorg samen met de gemeente Veenendaal, de Cultuurfabriek en diverse sponsoren ‘Down’s Upside’ naar Veenendaal gehaald. Van 2 mei tot 6 juni toonde deze reizende openluchtexpositie ‘Down’s Upside’ veertig portretten uit het boek Upside van Down van Eva Snoijink. Het doel van de expositie is om voorbijgangers en bezoekers de eenvoud en schoonheid van kinderen met het Downsyndroom te laten zien. Zodat iedereen die naar een kind met Downsyndroom kijkt, verder kan kijken dan het syndroom. En het kind achter het syndroom op waarde leert schatten.

De buitenexpositie bevordert een positieve beeldvorming en de acceptatie van mensen met een Downsyndroom in onze maatschappij. De foto’s van 2 x 2 meter, stonden midden in het centrum van Veenendaal en werden zeer positief ontvangen, net als de binnenexpositie die in de hal van het gemeentehuis van Veenendaal heeft gehangen.

Op 19 september 2014 vierden we het 20-jarig jubileum met een spetterende feestavond in Aller Erf. We hebben genoten van de geweldige show van de Ronnie Tober Foundation.