Vrienden aan het woord

IW4 Bedrijven

Rene van holsteijn(1)

“ Voor ons is de vriendschap met Stichting Buitenzorg volstrekt logisch.”

René van Holsteijn, algemeen directeur van IW4, aan het woord:

IW4 zet zich voor mensen die steun kunnen gebruiken in het vinden en uitvoeren van betaald werk. Daar horen ook mensen met een verstandelijke beperking bij. Veel van de mensen die actief zijn bij Buitenzorg, zijn overdag hier aan het werk.

Wat Buitenzorg doet, ligt eigenlijk in het verlengde van wat de mensen bij ons doen. Ze zijn aan het werk, hebben het naar hun zin en worden geaccepteerd door elkaar en als werknemers. En dit geldt natuurlijk ook buiten het werk.

Zo’n actieve club als Buitenzorg maakt dit mogelijk en dat steunen wij als organisatie graag. De mensen hier zorgen er altijd wel voor dat ik op de hoogte ben van de activiteiten van Buitenzorg. Ze vertellen er enthousiast over en de Buitenpost wordt bij mij persoonlijk gebracht door Cor Sukkel, zelf ook een actieve gebruiker van Buitenzorg.

Naast financiële sponsor, verlenen wij op verzoek regelmatig hand- en spandiensten bij activiteiten, zoals laatst bij het benefietconcert met de Jostiband en het RVM. Wij hebben de faciliteiten hiervoor in huis, dus als onze hulp nodig is, dragen we graag een steentje bij. Ook aan Koninginnedag heb ik mooie herinneringen. Ik was hierbij betrokken vanuit het ondernemersgedeelte, maar Buitenzorg was goed aanwezig die dag. Na afloop van de dag kreeg ik de mogelijkheid om tijdens de ‘afterparty’ met de koninklijke familie te spreken. Prins Willem Alexander noemde Buitenzorg, dat hij het zo’n leuk onderdeel van de route vond en een mooi initiatief. Voor mij een bevestiging voor alle mensen die zijn betrokkenen bij Buitenzorg, dat zij gewoon heel goed werk doen.

De Stichting is niet alleen afhankelijk van subsidies, maar draait puur op de inzet van actieve vrijwilligers en de betrokkenheid van het bedrijfsleven en particulieren. Dat maakt Buitenzorg voor mij en IW4 heel bijzonder.”

Olenz notarissen

olenz notarissen

Mr. Jan-Willem Hermans, notaris bij Olenz notarissen vertelt:

“De contacten met Stichting Buitenzorg zijn ontstaan tijdens de opkikkeractie die in 2006 werd gehouden voor de bouw van het nieuwe pand. Olenz notarissen heette toen nog Oude Luttikhuis & Zwaan notarissen, maar ondanks onze naamwisseling is de binding met Stichting Buitenzorg altijd gebleven.

Tijdens de grote inzamelingsactie in de Lampegiet hebben wij net als heel veel bedrijven het nieuwe hoofdgebouw gesponsord met een geldbedrag. Later hebben wij onze kennis in kunnen zetten om Buitenzorg te helpen. In 2008 is de Stichting Vrienden van Buitenzorg opgezet. Bij het opzetten van een nieuwe stichting komt heel veel juridische regels om de hoek kijken. Wij hebben kosteloos alle juridische hulp die hierbij nodig is geleverd en zorg gedragen voor alle verplichte stukken.

Waarom Vriend van Buitenzorg?

Als notariskantoor behartigen wij de belangen van heel veel mensen en bedrijven. Niet iedereen kan dit zelf en even zelfstandig. Noem het maatschappelijke betrokkenheid, maar wij zien het als onze plicht om dit ook voor kwetsbaardere groepen in de samenleving te doen. De doelstelling van Stichting Buitenzorg past goed bij onze overtuiging en voor ons is het belangrijk om een bijdrage te kunnen leveren in de regio Veenendaal. Ons kantoor staat tenslotte met beide voeten midden in de Veenendaalse samenleving.

Uiteraard geeft het een goed gevoel als je mensen kunt helpen met jouw bijdrage. Maar voor ons is het belangrijkste dat we met onze hulp onze verantwoordelijkheid naar de samenleving kunnen invullen. Daarnaast kom je met anderen in contact en kunnen er nieuwe relaties ontstaan. Maar dit is zeker niet ons doel, eerder gewoon mooi meegenomen. Iedere Vriend van Buitenzorg levert zijn bijdrage op zijn manier. Soms is dat in geld, soms in natura. Voor ons is dat een combinatie van die twee!”

Van den Heuvel Elektrotechnisch installatieburo

vd Heuvel

Daan van den Heuvel en Wilma van de Bilt van Van den Heuvel Elektrotechnisch installatieburo, vertellen waarom zij vriend geworden zijn:

Hen werd gevraagd: “Waarom heeft u destijds gekozen om vriend van de Stichting Vrienden van Buitenzorg te worden?”

Volgens mij zijn wij al meer dan 5 jaar vriend van de Stichting Vrienden van Buitenzorg. Wij steunen deze stichting met een jaarlijkse bijdrage omdat wij het belangrijk vinden dat ook mensen met een verstandelijke beperking de mogelijkheid krijgen om zich te ontwikkelen net als wij.

“Zou u andere bedrijven aanraden ook Vriend te worden van de Stichting?”

We zouden andere bedrijven willen oproepen om deze stichting te steunen omdat er gewoon heel goed werk gedaan wordt voor, door en met mensen met een beperking. Het levert ons bedrijf verder niets op, maar dat is ook niet de bedoeling.

BV Stichts Beheer Van 1952

DSC5191-1024x681

Gerard Heuvelman, directeur van de BV Stichts Beheer vertelt:

Stichts Beheer is al vanaf de oprichting van Stichting Buitenzorg betrokken bij Buitenzorg. Grote Arie en Kleine Arie –bekende namen binnen Buitenzorg- zijn familie van mij. Grote Arie is mijn oom en was jarenlang voorzitter van Buitenzorg en mijn neefje Kleine Arie maakt met plezier gebruik van de georganiseerde activiteiten. Inmiddels is mijn oom geen voorzitter meer, maar nog steeds doen wij veel voor Buitenzorg.

Wij staan achter de activiteiten die georganiseerd worden vóór en dóór mensen met een verstandelijke beperking. Wat Stichting Buitenzorg doet is uniek. De accommodatie, het dierenkampje, de tuin en de activiteiten zijn toegankelijk voor iedereen en dat allemaal midden in de woonwijk. Dat vinden wij knap en daar dragen wij graag ons steentje aan bij.

Wij zijn Vriend van Stichting Buitenzorg, dus steunen de Stichting met een vast bedrag per jaar. Daarnaast verzorgen wij kosteloos het gebouwenbeheer van het soosgebouw. We zorgen dat het gebouw brandveilig is en dat de installaties goed onderhouden worden. En we hebben één van onze collega’s mevrouw Patricia van Engelenburg, voor een gedeelte vrijgemaakt om de financiën van de Stichting Vrienden van Buitenzorg te beheren. Bij acties helpen we ook graag. Zo hebben wij tijdens de bouw van het nieuwe soosgebouw in 2005 de directievoering en bouwbegeleiding verzorgd en hebben we een donatie gedaan tijdens de grote opkikkeractie.

Ik heb goede herinneringen aan de open dagen van Buitenzorg. Ik was jarenlang bestuurslid van Stichting Oranjedag Veenendaal en samen met Gerrit van de Weerd probeerde ik altijd de open dag te betrekken bij de feestelijkheden op 5 mei. Ook de kooksessies van Jaap Pilon zijn altijd goed verzorgd, daar denk ik met veel plezier aan terug.