Path 124

Help mee, steun Buitenzorg



Rondleiding door de democratie

Wie is er nu eigenlijk de baas in Veenendaal: de burgemeester? Of de gemeenteraad? Wat is politiek nou eigenlijk? En wat merken we daarvan?

Omdat ook mensen met een verstandelijke beperking willen weten wat we onder politiek verstaan en hoe politiek werkt, organiseren vrijwilligers Jaap Pilon en Bert van de Weerd de cursus: ‘Rondleiding door de Democratie’. Zij leren de deelnemers wat er allemaal komt kijken bij de politiek en hoe het politieke besluitvormingsproces werkt. En dat, als er verkiezingen zijn, je moet gaan stemmen. Maar niet op welke partij, dat maken de deelnemers zelf wel uit.

Het is niet alleen maar theorie: ook wordt er regelmatig een bezoek gebracht aan een plek waar politiek bedreven wordt. Het gemeentehuis, de raadzaal, het politiebureau, een ministerie. Of er worden mensen uit de politiek uitgenodigd op een cursusavond. Dat we daarmee soms de krant halen is prima! Want de cursus dient ook nog een ander doel: dat ‘de politiek’ mensen met een verstandelijke beperking ook serieus moet nemen.

De cursus duurt van september tot en met mei en wordt twee keer per maand – op dinsdagavond – gehouden.

Wil je ook een keer meedoen aan ‘Rondleiding door de Democratie’? Stuur dan een mail naar info@stichtingbuitenzorg.nl en we nemen contact met je op.

Belangrijke informatie…

… voor zorgverleners en familieleden, die de bezoekers opgeven voor de verschillende activiteiten.

Het gebeurt helaas vaak dat taxi’s te vroeg of te laat komen of soms helemaal niet. Vanwege het kwartier speling dat de taxi’s aanhouden adviseren wij om hier rekening mee te houden. Geef de bezoekers genoeg geld mee voor de taxi en zorg indien nodig voor een briefje waar naam, adres en telefoonnummer (ook van de contactpersoon of woongroep) op staan.

Word vrijwilliger bij Buitenzorg